Filmy instruktażowe - produkcja filmów krok po kroku, czyli zrób to sam

Filmy stały się niemal doskonałym narzędziem marketingowym pozwalającym na skuteczne zwrócenie uwagi potencjalnych klientów. Dużą popularnością, nie tylko wśród firm, cieszą się filmy promocyjne, wizerunkowe czy korporacyjne. W sieci coraz częściej pojawiają się także filmy instruktażowe, których oglądalność systematycznie wzrasta. Filmowe zobrazowanie pozwala m.in. na zrozumienie mechanizmów działania i funkcjonowania urządzenia czy wyjaśnienie zagadnienia. Realizacja filmów instruktażowych ma różne cele, zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne, a co za tym idzie – przydatne dla pracowników oraz potencjalnych klientów. Dzięki filmom instruktażowym pracownicy mają możliwość, aby zrozumieć niejasne dla nich działanie różnego rodzaju procesów, z kolei w przypadku klientów, filmy instruktażowe pozwolą w pełni poznać dany produkt, nie pomijając przy tym instrukcji jego obsługi. Jak zostało wspomniane, tworzenie filmów instruktażowych może mieć różne cele, wszystko zależy od indywidualnych potrzeb oraz wymagań. Bardzo ważna jednak jest sama realizacja, dzięki której poruszana kwestia zostanie wyjaśniona w przystępny dla odbiorców sposób. Stawiając na profesjonalistów w tej dziedzinie, zyskać można gwarancję, że powstający film będzie właściwie przygotowany i tym samym osiągnięty zostanie zamierzony efekt.

Produkcja filmów instruktażowych

Produkcja filmów instruktażowych niesie za sobą liczne korzyści. Wśród nich najczęściej wymienia się możliwość zaprezentowania w przejrzysty sposób usługi czy produktu, aktywizując w pewien sposób odbiorców. Dzięki tego rodzaju produkcjom można wyjaśnić specyfikę działania, wskazać zalety prezentowanego rozwiązania czy wskazać konkretne przykłady zastosowania. Wszystko to przekłada się na rosnącą popularność filmów instruktażowych i sprawia, że po tego typu realizacje sięga coraz więcej osób, doceniając taką formę przekazu, w przeciwieństwie do np. papierowej instrukcji.

Filmy instruktażowe mogą być również odbierane jako forma nauczania, która pozwala na znacznie łatwiejsze i zarazem skuteczniejsze przyswajanie wiedzy oraz pogłębianie umiejętności niż w przypadku tradycyjnych instrukcji obsługi czy różnego rodzaju poradników. Filmy instruktażowe zawierać mogą najróżniejsze formy prezentacji wizualnych, każda z nich z pewnością przyniesie korzyści dla odbiorcy. Zalety tego rodzaju produkcji odnaleźć można także na innych płaszczyznach. Wśród nich wymienia się oszczędności, czyli brak konieczności wielokrotnego przeprowadzania szkolenia, dzięki raz nagranemu filmowi. Ponadto filmy instruktażowe, obok filmów promocyjnych, mogą pełnić funkcję reklamy, co łączy się z faktem, że produkcje stanowią ważny element wideo marketingu.

Proces realizacji

Realizacja filmów instruktażowych trwać może nawet kilka tygodni, jednak czas ten zależny jest od kilku czynników, wśród których znajduje się między innymi długość produkcji. Samo nagrywanie poprzedza kilku etapowy proces, który rozpoczyna się od stworzenia ogólnej koncepcji. Dopiero później, po ustaleniu szczegółów, można przystąpić do przygotowania scenariusza będącego bardzo ważnym elementem. Zarówno wspólne ustalenia (przede wszystkim ustalenie profilu odbiorców i grupy docelowej, do której skierowany będzie film), jak i odpowiednio stworzony scenariusz pozwalają na rozpoczęcie kolejnych prac z zakresu preprodukcji. W końcu można przystąpić do produkcji właściwej, czyli nagrywania materiału. Czas trwania tego etapu jest ściśle związany z tym, co ma zostać przedstawione w filmie oraz jego długością. Po zakończeniu zdjęć rozpoczyna się postprodukcja, która podobnie jak poprzednie etapy składające się na realizację filmów instruktażowych, wymaga dużego zaangażowania. To właśnie montaż ma znaczący wpływ na ostateczny kształt filmu. Na tym etapie można wzbogacać produkcję o dodatkowe efekty wizualne czy dźwiękowe, grafiki, animacje czy głos lektora. Bardzo ważne jest również dostosowanie tempa filmu, a także dobranie właściwego tła muzycznego. Tak przygotowany materiał może końcu trafić do sieci, gdzie tego typu produkcje cieszą się niesłabnącą popularnością. Zlecając przygotowanie filmu instruktażowego profesjonalistom, zyskać można gwarancję, że zrealizowana produkcja będzie wysokiej jakości, spełni indywidualne oczekiwania, także spełni oczekiwane cele, dostarczając odbiorcom niezbędnej im wiedzy.

film instruktażowy dla dentystów, przygotowany na zlecenie DSI

Filmy instruktażowe są alternatywą dla tradycyjnych instrukcji obsługi, poradników czy materiałów szkoleniowych.

Filmy instruktażowe dla firm

Ze względu na to, jakie korzyści może przynieść nakręcenie filmu instruktażowego, tego typu produkcje są chętnie wybierane przez firmy działające w różnych branżach. Przede wszystkim filmy są świetnym narzędziem marketingowym, umożliwiającym przedstawienie danego produktu czy usług, a przy tym prezentując firmę. Taka forma reklamy ma znacznie większą skuteczność niż reklama w prasie czy na bilbordzie. Pozwala w prosty sposób trafić do potencjalnego klienta, wyjaśniając mu na przykład mechanizmy działania urządzenia. Tworzenie filmów instruktażowych w pewien sposób pozwala na zbudowanie zaufania wobec firmy, która wykaże się profesjonalizmem poprzez staranne zaprezentowanie oraz, wspomniane powyżej, wyjaśnienie zasady działania czy zastosowania produktów. Potencjalny klient, który dotrze do takiej produkcji (co nie jest trudne, szczególnie wtedy, gdy film jest publikowany w popularnych serwisach internetowych) zyska pozytywne zdanie na temat danej firmy, uznając ją za fachowca w swojej dziedzinie. Filmy instruktażowe, podobnie jak filmy korporacyjne czy filmy promocyjne, pozwalają na świadome budowanie pozytywnego wizerunku.

Korzystna inwestycja

Filmy instruktażowe są tworzone na potrzeby zewnętrzne oraz wewnętrzne. W przypadku drugiego z wymienionych celów, tego typu produkcje mogą także pełnić funkcję materiałów szkoleniowych. Takie rozwiązanie jest coraz częściej spotykane, również dlatego, że wiąże się z oszczędnością, zarówno pieniędzy, jak i czasu. Nakręcenie filmu instruktażowego to - w przeciwieństwie do organizowania tradycyjnych szkoleń - jednorazowa inwestycja. Raz nakręcony film można wielokrotnie wykorzystywać, zgodnie z potrzebami swojego przedsiębiorstwa. Z kolei oszczędność czasu wiąże się między innymi z brakiem konieczności dojazdu do firmy organizującej szkolenie i spędzania tam długich godzin. Takie rozwiązanie z pewnością zostanie docenione przez niejednego pracownika.

Szereg korzyści

Szerokie możliwości, jakie daje stworzenie filmów instruktażowych, przekładają się jednak nie tylko na korzyści dla firmy, ale także dla odbiorców, którzy zdecydowanie bardziej docenią audiowizualne wyjaśnienie ważnych dla nich kwestii. Tradycje instrukcje obsługi oraz poradniki powoli odchodzą w zapomnienie. Decyzja o nakręceniu filmu instruktażowego oznacza więc nic innego, jak trafioną dla firmy inwestycję, która zrealizowana przez profesjonalistów, spełni wyznaczone cele.

film instruktażowy prezentujący działanie aplikacji Junkers Home

Filmy instruktażowe mogą przybliżać klientom działanie oraz zastosowanie oferowanych przez firmę usług i produktów.

Komu potrzebne są filmy instruktażowe?

Filmy instruktażowe, zaraz obok filmów korporacyjnych czy filmów promocyjnych są ważnym narzędziem marketingowym, dlatego nie powinny być pomijane przez firmy, którym zależy na świadomym budowaniu swojego wizerunku, a co za tym idzie – poszerzeniu grona swoich klientów i zarazem zwiększeniu zysków. To jeden z powodów, który pokazuje, dlaczego filmy instruktażowe potrzebne są właśnie firmom. Prezentując w krótkim, kilkuminutowym filmie skomplikowanych dla odbiorców rozwiązań, zyskać można wiele korzyści. Ważne jednak, aby przekaz był przystępny dla grupy docelowej, do której produkcja jest głównie skierowana (jak wiadomo, określenie grupy docelowej odbiorców powinno nastąpić jeszcze przed powstaniem scenariusza, dzięki temu film ma większe szanse na powodzenie).

Z myślą o potencjalnych klientach

Potrzeba nagrywania filmów instruktażowych pojawiła się przede wszystkim z powodu zmieniających się i rosnących wymagań społeczeństwa. Coraz więcej osób oczekuje od firm rozwiązań, które pomogą zaprezentować oferowany sprzęt i pokazać jego możliwości. Jeżeli film instruktażowy spełni oczekiwania odbiorcy, dużą szansą jest, że zainwestuje on w sprzęt proponowany przez daną firmę czy skorzysta ze świadczonych usług.

Jak zatem się okazuje, filmy instruktażowe mają różne cele, przynosząc przy tym szereg korzyści. Starannie, precyzyjnie i profesjonalnie przedstawiona treść zainteresuje odbiorców. Tego rodzaju produkcje powstają na potrzeby przedstawicieli różnych zawodów, jak między innymi grafików, programistów. mechaników. Filmy instruktażowe tworzone są także z myślą o możliwości samodzielnego wykonywania różnego rodzaju czynności, jak na przykład montaż baterii w łazience, rynny, siatki w ogrodzie, części w samochodzie, pokazują jak malować ściany, jak murować i co zrobić, aby skutecznie zrzucić zbędne kilogramy. W sieci znaleźć można również filmy, które krok po kroku wyjaśnią, jak należy zbudować domu. To jednak zaledwie przysłowiowa kropla w morzu tego, co można zaprezentować za pomocą filmów instruktażowych, które powstają w każdej dziedzinie życia.

Firmy publikujące filmy instruktażowe, przekonując odbiorców, że z pewnymi zadaniami mogą poradzić sobie samodzielnie, odnotowują zwiększone zyski, a wszystko dzięki temu, że ich filmy powstają z myślą o przysłowiowym statystycznym Kowalskim, czyli docierają do największej grupy odbiorców. Powyższy przykład to nic innego, jak świadome rozwijanie swojej firmy, budowanie jej wizerunku, które w efekcie prowadzą do osiągnięcia początkowo wyznaczonych celów.

Przede wszystkim profesjonalizm

Wiedząc już jak liczne korzyści płyną z filmów instruktażowych, warto zainwestować w tego rodzaju promocję. Ważne jednak, aby postawić na profesjonalistów, którzy podejmą się kompleksowego wykonania zadania – od właściwie przygotowanego scenariusza, poprzez fachowo przeprowadzone zdjęcia, aż po montaż. Wybór specjalistów w dziedzinie, jaką jest tworzenie filmów na potrzeby marketingowe i PR-owe, będzie gwarancją osiągnięcia wyznaczonych celów, ale przede wszystkim przygotowania dobrej jakości filmów, które w pożądany sposób będą oddziaływały na odbiorców, ich emocje i reakcje. Bo wideo marketing, którego ważnym elementem są różne produkcje filmowe, to nic innego jak psychologiczne podejście do potencjalnych odbiorców.