Produkcja spotów reklamowych zmienia się szybko pod wpływem nowych technologii, czyli głównie internetu. W internecie widzowie oglądają treści na różnych platformach i na wielu urządzeniach. Coraz bardziej zmienia się specyfika wyświetlanych reklam – pojawiają się nowe formaty, których nie było za czasów telewizji analogowej. Średnie budżety filmów reklamowych spadają, a dostępność reklamy rośnie, więc teraz nawet mniejsze firmy mogą pozwolić sobie na taką reklamę.
Poznaj 9 niezbędnych kroków, które musisz przejść aby Twój budżet został dobrze wykorzystany, a spot reklamowy sprzedał Twój produkt lub usługę.
Produkcja skutecznych spotów reklamowych, które zapewnią Ci przewagę. Poznaj 9 niezbędnych kroków.
- Odpowiedz na pytanie. Jaki jest Twój cel? Dlaczego potrzebujesz reklamy?
- Określ swój budżet
- Określ grupę docelową i to, co chcesz jej powiedzieć
- Wybierz miejsce wyświetlenia spotu.
- Wybierz technikę realizacji
- Zaplanuj scenariusz filmu reklamowego
- Wybierz wykonawcę
- Zadbaj o spójność marketingową
- Zaplanuj harmonogram prac
Krok #1: Odpowiedz na pytanie. Jaki jest Twój cel? Dlaczego potrzebujesz reklamy?
W czym ma pomóc realizacja spotu reklamowego? Najczęstsza odpowiedź, to autopromocja i zwiększenie sprzedaży. Czy zawsze tak jest? Niekoniecznie.
Celem reklamy może być budowanie świadomości marki, dotarcie do nowych konsumentów, promocja nowej marki lub produktu, wpłynięciu na nawyki konsumentów, rebranding.
Krok #2: Określ swój budżet
Zastanów się ile możesz przeznaczyć na realizację spotu. Budżet często wymusza lub wyklucza pewne rozwiązania.
Koszty produkcji mogą się znacznie różnić w zależności od przyjętej techniki realizacji, o czym napiszemy dalej.
Jeśli masz mały budżet zrezygnuj z bardziej kosztownych form reklamy, takich, jak scenki z dialogami, nagrania w wielu nietypowych lub kosztownych lokacjach, z dużą ilością aktorów czy wykorzystanie zaawansowanych animacji 3D. Zamiast tego, skup się na kreatywnym podejściu i ogranicz długość spotu. Zastanów się nad skorzystaniem z materiałów stockowych i zastąpieniem animacji 3D prostszymi animacjami 2D.
Krok #3: Określ grupę docelową i to, co chcesz jej powiedzieć
Czy Twój produkt kierujesz do szerokiego odbiorcy ? Czy może kierujesz go w stronę węższej, wyraźnie określonej grupy klientów?
Odpowiedzi na te pytania pomogą Ci w dopasowaniu pomysłu na spot i miejsca jego wyświetlania do Twojego odbiorcy. Internet to szansa na dotarcie do wąskiej i precyzyjnie określonej grupy, telewizja – do szerokiego grona. Zastanów się jakie problemy i potrzeby ma twój odbiorca i jak twój produkt może mu pomóc.
Do różnych grup docelowych będą trafiały różnego rodzaju przekazy reklamowe. Wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie, ma wpływ na preferencje i zachowania konsumenckie.
Internet umożliwia precyzyjne określenie kto zobaczy Twój spot. Dlatego kierując go do określonej grupy docelowej pamiętaj o odpowiednim przekazie.
Jeśli określiłeś już grupę docelową, skup się na tworzeniu przekazu, który do niej trafi. Zastanów się, jakie potrzeby mają osoby, do których kierujesz przekaz i jak Twój produkt lub usługa może je spełnić.
Twoja reklama sprzeda, jeśli pokażesz klientowi korzyść jaką odnosi kupując Twój produkt lub usługę. Możesz to zrobić na wiele sposobów – pokazując problem i jego rozwiązania, prezentując stan przed i po użyciu Twojego produktu, porównując produkt do innych produktów, prezentując scenki z życia, tworząc animację, działając na emocjach.
“Reklama sprzeda, jeśli pokażesz klientowi korzyść z zakupu Twojego produktu lub usługi.”
Dobry spot reklamowy ma za zadanie wpłynąć na sposób myślenia konsumenta – np. obudzić w nim pomijane dotąd potrzeby i zainteresowania, lub skłonić do zauważania różnic w jakości czy cechach produktów.
Krok #4: Wybierz miejsce wyświetlenia spotu.
Wiedząc już do kogo i z jakim przekazem chcesz dotrzeć, wybierz odpowiednie miejsca publikacji!
Twoja strona internetowa? YouTube? social media? czy może telewizja?
Na każdej z tych platform sprawdzą się inne rozwiązania.
Social media
Na social media reklamowane są na ogół produkty B2C, związane ze stylem życia, wywołujące emocje. Użytkownicy social mediów korzystają z telefonów. Dlatego dominują tam pionowe lub kwadratowe formaty obrazu często oglądane bez dźwięku.
VOD i telewizja
W VOD i telewizji warto wyświetlać spoty kierowane do szerokiego grona odbiorców. Są to na przykład dobra codziennego użytku, produkty spożywcze, elektronika użytkowa.
Youtube
Youtube oferuje wybór pomiędzy niepomijalnymi reklamami i bumperami oraz reklamami pomijalnymi. Reklamy Youtube niepomijalne mają długość od 6 do 20 sekund. Są z reguły bardziej irytujące dla odbiorcy, ale wymuszają większą uwagę widza. Reklamy pomijalne na Youtube narzucają konieczność zawarcia najważniejszej i chwytliwej treści w pierwszych kilku sekundach. Docierają z całym przekazem jedynie do osób rzeczywiście zainteresowanych produktem lub usługą.
Kierując reklamę na Youtube – pomyśl o wyborze kanałów na jakich ma się wyświetlać spot. Wybierz kanały o takiej tematyce, którą ogląda Twoja grupa docelowa.
Jakie są najlepsze proporcje obrazu?
Czy Twój film będzie oglądany głównie na telefonach, czy na komputerach? W social mediach sprawdzają się kwadratowe lub pionowe proporcje obrazu, takie jak 1:1, 4:5 i 9:16. W YouTube i VOD domyślne proporcje to 16:9. Warto szukać tych informacji u źródła, i pamiętać, że trendy w tej materii dość szybko się zmieniają.
Jaka powinna być długość spotu?
W przypadku płatnej reklamy musisz wziąć pod uwagę to, czy na danej platformie będzie ją można pominąć. Jeśli tak, to wtedy kluczowe jest zwrócenie uwagi widza w pierwszych sekundach. Youtube oferuje długości niepomijalnych bumperów reklamowych 6 sekund i dłuższych formatów pomijalnych. Materiał w Instagram Stories może trwać do 2 minut, video typu in-stream na Facebooku pozwala publikować reklamy trwające od 5 do 120 sekund.
Sprawdź aktualne wytyczne dotyczące wymaganych czasów i formatów spotów reklamowych : Youtube, Facebook, Instagram, Twitter
Krok #5: Wybierz technikę realizacji
Znajdź przykłady reklam, na których chciałbyś się wzorować. Pomoże ci to zdecydować czy Twój spot ma być animacją, video czy może połączeniem obu tych technik i jakie dokładnie metody realizacji będzie trzeba wykorzystać. Będzie to ważne przy ustalaniu kosztów realizacji! Wybór jest bardzo szeroki, od minimalistycznych animacji, przez tradycyjne nagrania, po rozbudowane fabularnie produkcje.
Budżet 2 spotów reklamowych tej samej długości może się różnić nawet 20-krotnie w zależności od dobranych technik. Dlatego przygotowując się do realizacji – zasięgnij opinii ekspertów lub przeczytaj co wpływa na koszty spotu reklamowego.
Jeśli potrzebujesz pilnie porady lub informacji – napisz lub zadzwoń do nas.
Czy pamiętasz o napisach w spocie?
Widzowie w mediach społecznościowych oglądają bez dźwięku
Ogromna część widzów reklam internetowych ogląda je przy wyłączonym dźwięku. Dlatego musisz myśleć trochę jak reżyser kina niemego. Bardzo ważną rolę odgrywają napisy nałożone na film.
Animowane napisy pozwalają podkreślić najważniejsze elementy przekazu.
Napisy nałożone na film mogą być w formie dużych animowanych haseł lub jako transkrypcja wypowiedzi lektora. Duże animowane hasła muszą być chwytliwe, proste i czytelne – a zarazem trafnie przekazywać ideę. Transkrypcja wypowiedzi lektora to po prostu napisy wyświetlane na dole ekranu.
A co z grafikami i ilustracjami?
Odpowiednie grafiki to bardzo ważny element – podkreślają to, o czym mówisz, budują skojarzenia z tematem. Mogą to być symbole, strzałki, emotki, proste ikony lub bardziej złożone ilustracje, wykresy. Prezentowane grafiki, a zwłaszcza infografiki, wymuszają na oglądającym analizę tego, co właśnie widzi, przez co na dłużej przykuwają jego uwagę do Twojego spotu reklamowego.
W krótkich spotach reklamowych należy umieszczać proste grafiki, które widz zdąży szybko zrozumieć.
Im dłuższy spot, tym więcej masz czasu na prezentację grafik i infografik. Dlatego, przy długich spotach – grafiki bardziej mogą być skomplikowane. W 30.- sekundowym spocie zastosuj proste emotikony i symbole, w spotach kilkuminutowych – możesz tworzyć bardziej skomplikowane infografiki. Ważny jest jednak umiar w ilości informacji. Pamiętaj, że oglądający ma tylko chwilę na zobaczenie przekazu, więc musi on być prosty w odbiorze.
Bardziej skomplikowane infografiki umieszczaj w dłuższych spotach reklamowych.
Lektor i dźwięk w spocie
Pisaliśmy, że duża część spotów jest oglądana bez dźwięku. Dotyczy to w szczególności mediów społecznościowych. Jednak pamiętaj, że część twojej widowni chce oglądać spoty z dźwiękiem. Dlatego dla nich musisz wybrać rodzaj podkładu dźwiękowego i głosu lektora, który wzmocni emocjonalny przekaz spotu.
Co zrobić żeby lektor i dźwięk był dobrze słyszalny w tym samym momecie? Są 2 metody.
Pierwsza polega na czasowym przyciszaniu muzyki w momencie, kiedy słychać lektora. Druga – to wyciszanie wybranych częstotliwości – tych, które na siebie nachodzą. Na przykład jeśli częstotliwość głosu Twojego lektora mieści się w przedziale 100-1500 HZ, to najlepiej wyciszyć te częstotliwości w muzyce (środek pasma) a rozgłośnić częstotliwości, które nie pokrywają się z głosem lektora – w tym wypadku niskie tony (poniżej 100 HZ) i wysokie tony (powyżej 1500 HZ).
Krok #6: Zaplanuj scenariusz filmu reklamowego
Powinien on określać ilość i rodzaj scen, miejsce nagrań, to jakie informacje mają się pojawić w filmie na przykład w formie napisów, komentarza lektora lub dialogów. Pamiętaj że na końcu spotu należy umieścić call to action, które może odsyłać do twojego landing page’a czy karty produktu.
Znajdź unikalne cechy reklamowanego produktu lub usługi
Możesz stworzyć scenariusz spotu wspólnie z wykonawcą lub całkowicie polegać na jego doświadczeniu. Jednak w obu wypadkach warto wiedzieć, jakie cechy produktu, usługi czy marki chcesz podkreślić i czy są elementy, które koniecznie chcesz zawrzeć w reklamie lub takie, których nie chcesz pokazać.
Steruj uwagą widza
Czy zastanawiałeś się kiedyś dlaczego przy amatorskich nagraniach ciężko skupić wzrok na określonym obiekcie, a w przypadku reklam – podążasz cały czas wzrokiem za akcją albo reklamowanym produktem?
W wysokobudżetowych reklamach, reklamowany przedmiot wyróżnia się poprzez inny odcień, mocniejsze oświetlenie, skupienie na nim ostrości kamery, rozmycie tła, ruch w kadrze.
Kolory w reklamie odgrywają bardzo ważną rolę. Czy zauważyłeś jaką kolorystykę mają wysokobudżetowe spoty reklamowe? Często są to nie rzucające się w oczy kolory drugiego planu i wybijający się kolorystycznie reklamowany produkt.
Żeby skupić uwagę widza na określonym obiekcie w reklamie powinieneś:
- ustawić na nim ostrość i rozmyć tło
- wyróżnić obiektu poprzez inny kolor
- wyróżnić obiekt poprzez inną jasność
- wprawić obiekt w ruch i pozostawić resztę kadru bez ruchu
- mocniej oświetlić obiekt
Pamiętaj o emocjach
Spoty informacyjne vs spoty wywołujące emocje
Spoty reklamowe dzielimy na informacyjne i takie, które oddziałują na emocje. Oba typy stosowane są zamiennie w zależności od tego, co reklamujemy i do kogo kierujemy przekaz.
Emocje ułatwiają zapamiętywanie Twojego przekazu, więc nie zapomnij ich wykorzystać!
Pamiętaj, że emocje mają poruszyć widzem! W tym spocie dziewczynka przerywa uroczystości weselne podając się za córkę Pana Młodego.
Wezwij klienta do działania!
Pamiętaj o Call to Action na końcu przekazu! Reklama video w internecie pozwala dzięki jednemu kliknięciu ‘wysłać’ widza prosto do Twojej witryny, landing page lub karty produktu. Hiperlinki na Youtube, pozwalają przekierować widza bezpośrednio we właściwe docelowe miejsce.
Krok #7: Wybierz wykonawcę
Jak dokonać właściwego wyboru pracując z kimś po raz pierwszy?
Podobne realizacje w portfolio
Wybierz wykonawcę, który robił wcześniej spoty podobne do tego co sobie zaplanowałeś. Wykonawcy łatwiej będzie dobrze zrealizować Twój spot, jeśli ma doświadczenie w podobnych produkcjach.
Kompetecje marketingowe
Na rynku jest dużo firm produkcyjnych, które zajmują się realizacją video, ale brak im kompetencji marketingowych. Chcąc stworzyć spot reklamowy, trzeba wybrać firmę specjalizującą się w tym zakresie, z mocnym zapleczem wiedzy marketingowej. Pamiętaj, że spot reklamowy musi nie tylko dobrze wyglądać, ale przede wszystkim – sprzedać!
„Pamiętaj, że spot reklamowy musi nie tylko dobrze wyglądać, ale przede wszystkim – sprzedać!”
Sprawdź budżety filmów reklamowych wykonawcy
Oglądając portfolio wykonawcy, zwróć uwagę na budżety poszczególnych spotów. Jeśli firma zrobiła świetnie wyglądający spot reklamowy przy budżecie 300 tys. zł, nie oznacza, że zrobi równie dobry spot przy dużo niższym budżecie. Wybierz firmę, która ma w portfolio realizacje stworzone przy budżetach zbliżonych do Twojego.
“Wybierz firmę, która ma w portfolio realizacje stworzone przy budżetach zbliżonych do Twojego.”
Krok #8: Zadbaj o spójność marketingową
Upewnij się, że spot będzie dopasowany do stylu Twojej marki. Przekaż wykonawcy brandbook i Twoje wcześniejsze materiały reklamowe aby mógł się na nich wzorować, wykorzystywać odpowiednią paletę kolorów, czcionek i znaków graficznych. Wszystko po to, żeby spot był spójny z obecną identyfikacją wizualną marki!
Krok #9: Zaplanuj harmonogram prac
Na tym etapie wiesz już, jak ma wyglądać Twój spot. Teraz ważne są szczegóły logistyczne – co nagrywamy, kiedy, gdzie, i z jakim zespołem.
Produkcja spotu reklamowego składa się z 3 etapów
- preprodukcji, czyli przygotowań, obejmujących tworzenie koncepcji, pisanie, scenariusza, planowanie logistyki nagrań, wybór aktorów, poszukiwanie miejsc nagrań
- produkcji, czyli właściwego etapu prac
- postprodukcji, czyli obróbki materiału
Każdy z tych etapów będzie wymagał twojej akceptacji. Dowiedz się jaki będzie łączny czas prac aby wstępnie zaplanować czas emisji. Dowiedz się więcej o harmonogramach produkcji reklam.
Podsumowanie
Zwróć uwagę na dużą ilość możliwości wyboru technik produkcji spotów reklamowych. Koszt realizacji może się mocno zmieniać w zależności od przyjętej metody realizacji, długości spotu, czy scenariusza. Jeśli chcesz dokładnie poznać elementy, które wpływają na cenę spotu, odwiedź naszą zakładkę cennik .
Masz jeszcze pytania? Skontaktuj się z nami! Odpowiemy na Twoje pytania dotyczące produkcji spotów reklamowych. Do usłyszenia!